همبازی

همبازی

پایگاه بازی و آموزش برای تمام سنین
همبازی

همبازی

پایگاه بازی و آموزش برای تمام سنین

پایان کار نمایشگاه بازی ، اسباب بازی و رادیو کنترلی ها

به گزارش همبازی ، اولین نمایشگاه بازی ، اسباب بازی ، سرگرمی و رادیو کنترلی ها در روز 28 ماه جاری  و در میان استقبال گسترده بازدید کنندگان به کار خود پایان داد .

این نمایشگاه در فضای مفید 1400 متر مربع و در محل نمایشگاه های بین الملی تهران برگزار شد. سایت همبازی با برخی از تولیدکنندگان و دست اندرکاران اسباب بازی که در نمایشگاه حضور داشتند مصاحبه هایی ترتیب داده است و به زودی تقدیم حضورتان می شود .

بازی ایرانی "بازگشت به زندگی" با سبک و سیاقی متفاوت ساخته می‌شود

فراایران- بازی ایرانی "بازگشت به زندگی" که توسط استودیوی آنو ساخته می‌شود، عنوانی در سبک اکشن است که نسبت به دیگر بازی‌های هم سبک فضاسازی منحصر به فردی دارد. در این بازی شما در نقش "امید زندگیِ" بدن انسان ایفای نقش می‌کنید و بایستی با مراجعه به اجزای مختلف بدن از جمله مغز و قلب با بیماری‌هایی که درون بدن وجود دارند مبارزه کنید.دشمنان در بازی به انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها تقسیم می‌شوند که مبارزه با هر یک از آن‌ها راه و روش مخصوص به خود را دارد.
در این روزها که زامبی‌ها و موجودات تخیلی در بازی‌های رایانه‌ای جولان می‌دهند، استودیوی آنو در تلاش است تا بتواند دشمنان جدیدی را به دنیای بازی‌های رایانه‌ای معرفی کند. بازی بازگشت به زندگی فضاسازی بدن انسان را تا حدودی نزدیک به واقعیت نشان می‌دهد اما از المان‌های فانتزی هم در پیاده‌سازی محیط‌ها استفاده شده است تا محیط بدن انسان جذابیت کافی را داشته باشد.
طبق پیش‌بینی‌های تیم سازنده که بازی دیگری با نام "قهرمانِ ما" را در دست ساخت دارند، بازی "بازگشت به زندگی" اواخر سال آینده‌ی شمسی به بازار عرضه خواهد شد.


بازی معجزه می کند


آیا می‌دانستید مغز یک کودک دو برابر فعال‌تر از مغز یک دانشجو است و اطلاعات را خیلی سریع‌تر از افراد بزرگسال می‌گیرد و طبقه‌بندی می‌کند؟ هیچ می‌دانستید کلمه‌هایی که کودک در سه سال اول زندگی‌اش می‌شنود تاثیر زیادی روی دایره واژگانی او در بزرگسالی دارند؟ آیا می‌دانستید کودکانی که در سال‌های ابتدایی زندگی در محیط مناسبی پرورش پیدا می‌کنند معمولا بهره هوشی بالاتری دارند و راحت‌تر با محیط مدرسه سازگار می‌شوند؟ آیا می‌دانستید صحبت کردن با کودکان از سن خیلی کم به آنها کمک می‌کند سریع‌تر شروع به حرف زدن کنند؟ آیا می‌دانستید شنیدن مداوم موسیقی قدرت استدلال کودک را در آینده بالا می‌برد؟ آیا می‌دانستید بازی «دالی موشه» به کودکان می‌آموزد چیزهایی که ناپدید شده‌اند دوباره برمی‌گردند؟ درک این مسئله باعث می‌شود که اعتماد کودک به والدین و اطرافیانش بیشتر شود و در آینده....

رونمایی از تصویر مسابقات جهانی دانشجوی بازی ساز

ساعت 11:30 امروز به وقت تهران از تصویر مسابقات جهانی دانشجوی بازی ساز رونمایی شد.

همزمان از سراسر دنیا در این مسابقات شرکت کرده اند و باید طبق این تصویر ظرف 24 ساعت بازی مرتبط با این موضوع ساخته شود و در وب سایت مسابقات آپلود شود.
بعد از پایان مسابقات داوری ها آغاز می شود و تا تاریخ 17 نوامبر نتایج اعلام می شود و اختتامیه نیز 5 مارس 2014 در تهران برگزار می شود.
هم اکنون حدود 450 نفر از سراسر دنیا در قالب 130 گروه در این مسابقات شرکت کرده اند.

اطلاعات بیشتر در وبسایت مسابقات به نشانی www.StudentGDC.com قابل مشاهده است.

برگزاری جشنواره طراحی و ساخت اسباب بازی خلاق در زنجان

جشنواره طراحی و ساخت اسباب بازی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان برگزار می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، ستاد هماهنگی هفته ملی کودک جهت شناخت استعدادها و شکوفایی کودکان اقدام به برگزاری مسابقه‌ای با عنوان طراحی و ساخت اسباب‌بازی خلاق کرده است.

شرکت‌کنندگان در این جشنواره می‌بایست حائز شرایط این فراخوان باشند که از این شرایط می‌توان به طراحی و ساخت اسباب‌بازی با استفاده از دور ریختنی‌ها، طراحی و ساخت اسباب‌بازی، کاردستی و انتخاب نام مناسب برای اسباب‌بازی استفاده کرد.

همچنین اثر ساخته‌شده در بسته‌بندی مناسب قرار گرفته و تا تاریخ 30 آبان ماه به دبیرخانه ستاد هماهنگی هفته ملی کودک دراداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان ارسال شود.

ضمناً شرکت در این جشنواره برای تمامی گروه‌ها آزاد است.


بازی های بومی و محلی، ابزاری برای تامین امنیت

تاکنون راجع به کارکردهای ورزش قهرمانی از زوایای مختلف صحبت شده که پیشگیری از جنگ و ایجاد صلح و دوستی بین ملت ها، از بدیهی ترین کارکردهای آن می باشد، اما در خصوص نقش آن و به خصوص برگزاری بازی های بومی و محلی در تامین امنیت مرزهای یک کشور کمتر صحبت شده است. 
برگزاری جشنواره های بازی های بومی و محلی در نقاط مرزی ایران، همیشه مورد توجه خاص اصحاب رسانه قرار گرفته ، اما ارزیابی این نوع از ورزش قهرمانی با هدف معرفی پتانسیل های آن در تامین امنیت مناطق مرزی کشور، شاید نیازمند دقت بیشتری باشد .
در این باره مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: در حال حاضر 15 هزار و 757 خانواده عشایری با جمعیت 80 هزار و 200 نفر در نقاط مرزی استان ساکن هستند .
محمد ابراهیم ابراهیمی افزود: این رقم معادل شش درصد جمعیت عشایری کل کشور است و استان ما از حیث تعداد جمعیت عشایری رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است .
وی اضافه کرد: اهمیت این ارقام زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم خراسان جنوبی 460 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد .
وی از عشایر به عنوان همیاران گمنام تامین امنیت نام برد و گفت: به لحاظ تاریخی، ظلمی که در اعصار گذشته از سوی دولت های مرکزی به عشایر استان شده ، این گروه خاص از روحیه ظلم ستیزی و دفاع از حریم خصوصی و جغرافیایی زبان زد عام و خاص هستند .
ابراهیمی افزود: در همین ارتباط و نظر به اهمیت فراهم کردن زمینه های ماندگاری بیشتر عشایر در نقاط مرزی، به طور کلی دو وظیفه فرهنگی و اقتصادی برای ما تعریف شده است .
وی گفت: در بخش فرهنگی، توجه به آموزه های اعتقادی و اخلاقی، احترام به سنت ها و آداب و رسوم عشایر، معرفی و ترویج آنها در قالب مناسبت های مختلف و از جمله برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی از این جمله می باشند .
وی افزود: در عین حال از حیث اقتصادی وظایفی به ما تکلیف شده تا بتوانیم مشکلات روزمره آنها را بر طرف سازیم، که تامین زیرساخت های معیشتی از جمله آنها می باشد .
وی گفت: در این ارتباط می توان به اجرای پروژه بزرگ ایجاد سدها و بندهای خاکی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات عشایر به واسطه خشکسالی های پیاپی در این خطه از کشور یاد کرد .
ابراهیمی با بیان اینکه با اجرای این طرح سه هدف بزرگ دنبال می شود، افزودجلوگیری از هدر رفت آبهای روان، جلوگیری از تخریب مراتع و بهبود تغذیه ذخایر زیرزمینی از جمله اینها می باشد .
رییس فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: احیا، توسعه و تقویت ورزش های بومی و محلی یکی از راهبردهای اصلی وزارت ورزش و جوانان می باشد .
غلامرضا جعفری افزود: در عین حال از آنجا که بازی های بومی و محلی عامل مهم انسجام بین اقوام و تامین و توسعه امنیت پایدار در نقاط مرزی کشور می باشد، برپایی آن از سوی فدراسیون با جدیت دنبال می شود .
وی گفت: برپایی مداوم و سالیانه این جشنواره ها در مناطق مرزی، علاوه بر توجه به ماهیت و رویکردهای فرهنگی، زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی را فراهم می آورد .
جعفری اظهار داشت: البته مشارکت سایر دستگاه ها نیز در این ارتباط نباید از نظر دور بماند .
مشاور عالی فدراسیون و رییس دپارتمان ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری جشنواره های بازی های بومی و محلی در چهار نقطه شرق، شمال غرب، شمال و جنوب کشور متمرکز می باشد .

فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی

حفظ ورزش های بومی محلی مرهون تحرک بیشتر دستگاه دیپلماسی

مشاور عالی فدراسیون و رییس دپارتمان ورزش های سنتی و بازی های بومی و محلی گفت : با تحرک بیشتر دستگاه دیپلماسی کشور، امکان مصادره بازی های بومی و محلی ایرانی از کشورهای دیگر سلب خواهد شد .
به گزارش فدراسیون ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی ، محمد رسول کلهر، در حاشیه جشنواره بازی های بومی و محلی شرق کشور در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: بازی های بومی و محلی بخشی از تاریخ ملی و باستانی ما هستند که باید حفظ شوند .
وی با بیان اینکه کشتی آلیش ،چوگو یا بیسبال ، سریوم و کشتی روغنی که به نام کشورهای دیگر ثبت شده اند دارای ریشه ایرانی هستند ، افزود: برابر اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، بازی هفت سنگ نیز از بازی های بومی و محلی ایرانی است .
کلهر علت این غفلت را کمرنگ بودن سرمایه گذاری دستگاه ورزش کشور در این حوزه عنوان کرد و افزود: ما در حد توان کارهای خوبی انجام داده ایم که از جمله شناسایی ۵۰۰رشته ورزشی بومی و محلی به همراه ۲۴۰۰گویش محلی در سطح کشور می باشد که در حال تدوین آن در قالب یک دایره المعارف جامع بازی های بومی و محلی هستیم .
وی گفت: تدوین این گنجینه گرانبها نیازمند مطالعات میدانی گسترده ای برای کسب اطلاعات دقیق و لازم از آداب و رسوم مناطق مختلف کشور و نیز همکاری با استادان و اصحاب فرهنگ و هنر و قلم و اندیشه می باشد .
کلهر افزود: در خصوص حضور تیم کشتی شال، ترکمن و ساحلی یا لوچو و نیز کمانگیری روی اسب کشورمان رایزنی هایی با دفتر فرهنگی یونسکو انجام شده که پس از ثبت ملی آنها در داخل کشور، می توانیم برای حضور در میادین بین المللی اقدامات لازم را انجام دهیم .
وی با اشاره به انتصاب جعفری (رییس فدراسیون) به عنوان نایب رییس انجمن جهانی بازی های بومی و محلی گفت: این انتصاب فرصت خوبی برای معرفی و ثبت بازی های بومی و محلی ایرانی می باشد که در همین ارتباط از پایان نامه های دانشجویی در این حوزه نیز حمایت به عمل می آوریم .
کلهر افزود: در داخل کشور نیز تاکنون ۱۵تا ۲۰بازی محلی و از جمله لی لی،هفت سنگ و الک دولک را قانونمند کرده ایم تا زمینه های ثبت جهانی آن ها را فراهم آوریم .

بازی آنلاین شهرنشینان

یکی از بازی هایی که در سومین جشنواره ی بازی های رایانه ای رونمایی شد ، بازی آنلاین و استراتژیک شهرنشینان بود که توسط شرکت پارس پیک تولید شده است . این شرکت در زمینه  بازی های آنلاین و سایر بازی ها فعالیت می نماید . بازی شهرنشینان یک بازی کنترلی و مدیریتی برای خانواده می باشد و بر اساس منطق و فرهنگ بومی ایرانی ساخته شده است ؛ همچنین به احیای آداب  و رسوم ایرانی می پردا زد که خواسته و ناخواسته فراموش شده اند یا بر اساس تفکرات جدید در حاشیه قرار گرفته اند .



ادامه مطلب

نقش عروسک در آموزش کودک

دیر زمانی است که عروسک در زندگی بشر حضور دارد. از آن هنگام که انسان پیکره خویش را با مواد اولیه مانند گل و چوب ساخت، اولین عروسک شکل گرفت.

نقش عروسک های اولیه یا به عبارتی پیکره ها و مجسمه های کوچک در زندگی انسان با نقش عروسک هایی که امروز ما می شناسیم، بسیار متفاوت بوده است. این پیکره ها جنبه اسرارآمیز جادویی داشتند و مقدس شمرده می شدند. آن ها از نظر معنوی حضوری قوی و موثر داشتند.

از آنجایی که هر کسی قادر به ساختن چنین پیکره هایی نبوده و از طرفی رازهای طبیعت هنوز کشف نشده بودند و هر پدیده ای از جمله وجود خود انسان و مساله تولد و مرگش در پرده اسرا نهان بوده است؛ به این دلیل طبیعی است که آن ها بر پیکره های بی جان قائل به روح می شدند و تصور می کردند که این پیکره ها دارای قدرت های مرموزی هستند که بشر فاقد آن است و آن ها را مقدس می شمردند و مورد پرستش قرار می دادند.

بسیار بعد از آن که اولین پیکره ها ساخته شد، فکر ایجاد حرکت که از خصوصیات موجودات زنده است در این پیکره ها به وجود آمد. ابتدا این حرکت درونی بود یعنی حالت مجسمه یا پیکره به نوعی طراحی و ساخته می شد که حرکتی را القا کند مانند راه رفتن یا رقصیدن. در بررسی ها و کاوش های باستان شناسی نمونه هایی یافت شده است که پیکره به نوعی طراحی و ساخته شده است که جزئی از آن قابل حرکت است؛ مانند دست ها، یا سر به حول محور بدن همچنین در نوشته های قدیمی از بت هایی نام برده شده که قادر به حرف زدن بوده اند که البته مسلم است که کسی به جای آن صحبت می کرده.

یک نمونه آشنا آن گوساله مقدس قوم بنی اسرائیل است که طوری طراحی شده که جریان هوا در آن تولید صدایی شبیه گاو می کرده است. این ها نمونه هایی از عروسک های اولیه هستند که تماما با اعتقادات مذهبی دوران باستان قرینند. اما نباید فراموش کنیم که انسان شبیه خود را بدین علت ساخت که پاسخی برای چرایی وجود خویش بیابد. او می خواست خویشتن را بشناسد و ساختن پیکره های انسانی به او کمک می کرد تا از بیرون به خود بنگرد و بر وجود خویش تسلط یابد، همانگونه که بر پیکره های کوچک تسلط داشت.

عروسک بعدها در نمایش های عروسکی همین نقش را دنبال می کرد. انسان در آئینه نمایش های عروسکی ، زندگی خویش را می دید و نسبتش را با خالق کشف می کرد، چرا که در اینجا، یعنی در خیمه نمایشی عروسکی ، او بود که خالق عروسک بود و او بود که در زندگی عروسک را شکل می داد. بنابراین مشاهده نسبت انسان با عروسک می توانست راهی باشد برای پیدا کردن نسبت انسان با خالقش؛ چنانچه این موضوع به کرات در ادبیات کهن منعکس شده است و بارها و بارها انسان به عروسک های خیمه شب بازی در دست خداوند تشبیه شده است :

       

      ما لعبتکانیم و فلک لعبت باز            از روی حقیقتی نه از روی مجاز

     بازیچه همی کنیم بر نطع وجود         افتیم به صندوق عدم یک یک باز

این تشبیه عینا در اسطوره های کهن هندی بازگو شده است و خداوند (سوتره داره) جهان نامیده شد؛ یعنی کسی که سرنخ های موجودات را به دست دارد. همان نامی که در زبان هندی برای کارگردان نمایش عروسکی به کار برده می شود.

به طور کلی تمامی نمونه های نمایش عروسکی که از قرن ها پیش تا به امروز تقریبا بدون تغییر اجرا می شوند جنبه مذهبی دارند. نمایش های ابتدایی با ماسک و عروسک در قبایل سیاه پوست آفریقا یا سرخ پوستان آمریکا، جنبه آیینی مذهبی دارند. در هندوستان بسیاری از نمایش های سنتی عروسکی در معبد و در روزهای مذهبی اجرا می شوند و با عروسک مانند موجود زنده رفتار می کنند مثلاً در یکی از ایالات هندوستان عروسک های نمایشی را که عمر مفیدشان به سرآمده است با آئینی مخصوص به رود سند می سپارند و معتقدند هر چه بیشتر بر روی آب شناور باشد، عروسک نیکوکارتری بوده است. در این آئین برای عروسک مانند یک انسان واقعی مراسم سوگواری را به جا می آورند و برایش دعا می خوانند.

بررسی تاریخ پیدایش و تکامل عروسک به ما کمک می کند تا به نقش عمیق و موثر آن در ذهن تاریخی بشر پی ببریم و راهی بیابیم برای کشف منطقی اینکه چرا عروسک نزد کودکان خردسال تا این حد مهم و موثر است.

یک کودک خردسال همانگونه به یک عروسک می نگرد که انسان اولیه به آن می نگریست. کودک می تواند باور کند که عروسک زنده است و روح دارد. از آنجایی که عروسک کوچک و قابل تسلط است بنابراین به او کمک می کند که بهتر خودش را بشناسد. عروسک در دسترس کودک است، کودک می تواند آن را لمس کند، زیر و رو کند، بچشد و حتی اجزای آن را جدا کند. بنابراین رابطه کودک با عروسک ، فراتر از یک بازی و سرگرمی صرف است. کودک برای شناخت خویش و رابطه اش با دنیا به عروسک نیاز دارد. کودکی که تازه متولد شده با دنیایی روبروست که برایش کاملا ناشناخته است. او به طور ناخودآگاه برای ادامه حیات ، با ولعی کم نظیر به کسب اطلاعات و شناخت پیرامون خویش مشغول می شود. این کنجکاوی کودک و اصرارش برای گرفتن و لمس اشیاء از سر تفنن و بازیگوشی نیست بلکه به منظور شناخت است و برایش حیاتی است حال ما می توانیم از کنجکاوی کودک و علاقه او به یادگیری و توجه خاصش به عروسک برای آموزش جهت دار بهره بگیریم. امروز به تجربه ثابت شده است که آموزش غیر مستقیم توسط نمایش عروسکی تاثیر بیشتر و پایدارتری بر ذهن کودکان دارد و علت آن این است که عروسک تمرکز کودک را به شدت به خود جلب می کند و کودک با تمامی وجود به پیام های عروسک گوش می دهد و بادقت رابطه بین عروسک ها را دنبال می کند و بالاخره قصه نمایش اثری عمیق و پایداری بر روی ذهن او می گذارد.

هر نمایش عروسکی را می توان یک نمایش آموزشی به حساب آورد، چرا که به هر حال تاثیر خود را بر کودکان می گذارد منتها محتوای آموزش ممکن است سست و بی ارزش یا نادرست باشد به همین دلیل است که متن یک نمایش برای کودکان باید به دقت انتخاب شود؛ چرا که به همان اندازه که می تواند آموزنده و مفید باشد، می تواند مخرب و بدآموز باشد.

به غیر از نمایش عروسکی که با عروسک های نمایشی و دکور و نمایشنامه اجرا می شود؛ در محیط خانواده نیز می توان از نمایش های کوتاه خودساخته و فی البداهه در جهت آموزش و تربیت کودک بهره جست. کودکان البته بدون دخالت ما، اغلب با عروسک هایشان بازی می کنند و با کمی دقت می توانیم ببینیم که آن ها کارها و مسئولیت هایی که بعدها در بزرگی باید به عهده بگیرند را با عروسک هایشان تمرین می کنند، همچنین رفتاری را که والدین با آن ها دارند، عینا با عروسک هایشان تکرار می کنند؛ از ناز و نوازش گرفته تا تنبیه بدنی و حتی کلمات و اصطلاحات والدین را در ارتباط با عروسکشان به کار می برند. راه حل های ساده هم وجود دارد. آشنا کردن کودک خردسال با دنیای عروسک ها می تواند از سه – چهار ماهگی آغاز شود. حرکت دادن عروسک ها، پیش چشمان کودک شیرخوار همراه با آواهای آهنگین و ریتمیک، توجه و نظر او را جلب می کند. و حس بینایی و شنوایی را تقویت می کند و موجب رشد هوش کودک می شود.


ادامه مطلب 

تاثیرات گیم خارجی با تبدیل قصه‌های جذاب ایرانی به بازی از بین می‌رود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تولید بازی‌های رایانه‌ای می‌بایست به فرهنگ بومی و ارزش‌های مورد احترام جامعه توجه داشت،گفت: فرهنگ‌سازی مهمترین مقوله در استفاده مطلوب خانواده‌ها از بازی است. 

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، «بیژن نوباوه» افزود: قصه های کهن را باید با طراحی مناسب به بازی تبدیل کرد و از این طریق مخاطبان را جذب و از تاثیر بازی های خارجی در میان جوانان کاست.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: تبدیل قصه های اساطیری و کهن به بازی مقوله ای زمانبر و طولانی است اما با ظرفیت هایی که در سالهای اخیر در این زمینه بوجود آمده می توان برای تحقق آن برنامه ریزی مناسبی داشت. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به ضرورت طراحی بازی  برای گروههای سنی مختلف اشاره کرد و یاد آور شد: تولید کنندگان و فعالان عرصه گیم می بایست برای مخاطبان و گروههای مختلف سنی متناسب با نیاز آنها به طراحی و تولید بازی بپردازند.

نایب رییس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه برای مقابله با فرهنگ بیگانه باید فرهنگ بومی را تقویت کرد، گفت: برگزاری نمایشگاه های بازی های رایانه ای فرصتی برای تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی بوده می توان از این طریق نوجوانان و جوانان را با بازی های داخلی تولید شده، آشنا کرد.

نوباوه از صنعت گیم به عنوان یکی از ابزارهای فرهنگی تاثیر گذار برای معرفی فرهنگ پرافتخار بومی به جامعه یاد کرد و بر سرمایه گذاری و حمایت از بخش خصوصی برای حرکت در این مسیر تاکید کرد.

 نمایند مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حضور نخبگان فرهنگی در عرصه بازیهای رایانه ای را ضروری خواند و یادآورشد که تعامل بین بخشی در حوزه فرهنگی بخصوص سینما و گیم  از عوامل بالندگی این هنر- صنعت است.